Egy olyan ember blogja, aki tudatosan kilép a komfortzónájából

SpontAnti elszabadul

SpontAnti elszabadul

3 ok, amiért Te is adj vért! Egy win-win-win helyzet

2016. augusztus 09. - SpontAnti

Nem vagyok különösebben jó barátja a betegségeknek, igen komoly fehér köpeny fóbiám van és a gyógyszerek nagy részéről a mai napig meg kell kérdeznem másokat, hogy mire is jók. Ez azonban mind semmiség ahhoz a viszolygáshoz képest, amit a tűkkel szemben érzek.

 

veradas_logo.jpg

 

Nem kis bátorságot vettem tehát magamhoz és mentem el vért adni az Ördögkatlan Fesztiválon (a fesztiválról írt posztomat itt olvashatjátok). A fogadtatás nagyon kellemes volt, rövid adatfelvételt követően egy kérdőívet kellett kitölteni. Itt a kedvenc kérdésem a terhességre vonatkozott, amit poénból gondoltam kitöltök, de végül nem mertem bevállalni :D. A kérdőív után megmérték a hemoglobinszintemet, állítólag rendben volt. Örültem neki, bár nem tudom pontosan minek örülök :D. 

Ezt követte az orvosi vizsgálat. Itt az orvos vérnyomást mért (meglepett, de nem volt magas, pedig ugye a köpenyes fóbia még mindig megvan :D), valamint a külföldi útjaimról érdeklődött, hogy melyik országokban jártam. A vizsgálatot követően pedig indulhatott is a móka, jött a tű! A trükköm annyi volt, hogy nem néztem oda, egyébként nem fájt egyáltalán. Először nagyon kevés vért vesznek (ezt tesztelik is utána), majd még 4,5 dl-t csapolnak le. A vért három részre bontják fel és használják fel. Összességében elmondható, hogy friss vérre mindig szükség van, sokáig ugyanis nem áll el. Legyen tehát bármilyen a vércsoportod, a Vöröskereszt szeretettel vár!

voroskereszt.jpg

És akkor nézzük miért is éri meg neked mindenképpen vért adni! Vegyük azt az esetet, amikor valaki igazán önző és tényleg elsősorban csak a saját érdekeit nézi. Így szemléletesebb a felsorolás talán :D

  1. Kapsz étkezési utalványt, csomó kaját és sört a véradás és után. Valamint előtte is ehetsz... Csak rövid fejszámolás: ha havi 200.000 Ft mondjuk a nettód, akkor 20 munkanapos hónappal és napi 8 órás munkaidővel számolva a nettó órabéred 1.250 Ft. Na ennél kb. 25-30 perc alatt lényegesen többet kapsz itt
  2. A leszívott vér újratermelődik. Ez rendkívül egészséges és én sem hittem el, de valóban frissebbnek érzed magad másnap. Az illumináltságot kedvelők pedig aznap igen kedvező áron kerülhetnek a kívánt állapotba :D, de ezzel csak óvatosan!
  3. Bár az első két érv elég meggyőző, de ha nem lenne elég, akkor még potenciálisan segíthetsz is valakin vagy valakiken.

Elmondható tehát, hogy jól jár a beteg, mert kap vért. Jól jár a Vöröskereszt, mert nem hiába munkálkodik. Valamint te is, a fent leírtak alapján. Ez már nem is win-win, hanem win-win-win szituáció!

veradas.jpg

Vért nem adhat mindenki. Nagyon sok oka lehet annak, hogy miért nem engednek részt venni ebben. De úgy gondolom, hogy egyáltalán aki megpróbálja és mégsem sikerül neki legalább akkora hős, mint aki már 48-szor segített. Ez nem verseny, ez egy egyszerű emberi gesztus.

A fesztiválon utánakérdeztem és nagyon meglepődtem, hogy mennyire nem népszerű dolog amúgy a véradás (pedig a plakátok ezen a fesztiválon tényleg kibökik a szemed). Én pont délben végeztem és aznap délelőtt 36 db véradás volt, amit kicsivel több, mint 16 liter vér csak. Ez tényleg nem valami sok, mondjuk egy pécsi klinikának...

Végül annyit engedjetek meg, hogy elmeséljem miért is döntöttem amellett, hogy leküzdöm a félelmemet. Nem is olyan régen egy nagyon közeli hozzátartozómnak műtétje során egy apró hiba miatt ripsz-ropsz 1 liter vérre volt szüksége. Erre még két véradás sem elég! Akkor ha nincs ott másnak a friss vére, akkor hirtelen én nem tudtam volna megmenteni, pedig egyezett a vércsoportunk. Amellett, hogy nagyon elszégyelltem magam, eldöntöttem, hogy erőt veszek magamon. Legalább egy literrel ugyanis adósnak éreztem magam a "közös kasszából"

Gyertek tehát vért adni Ti is! Ha pedig tetszett a poszt, akkor kövessetek Facebookon is :) 

Program értékelés: 10/10

SpontaFaktor: 6/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://spontanti.blog.hu/api/trackback/id/tr129910220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

axolotl77 2016.08.09. 15:50:11

Nagyon szívesen adnék, de nem önzésből nem adok.
Ha egy szimpla vérvételen vagyok, még a vékony tűvel is agyonszurkál az asszisztens mire vénát talál, majd jön az egyáltalán nem elhanyagolandó fájdalom, mintha belülről akarna szétrobbanni a karom. Erre hogyan reagálok? Majdnem elájulok. És csak 2-3 kémcsőnyi vérről beszélünk.
Mi lenne velem egy váradáson?

SpontAnti 2016.08.09. 15:54:34

@axolotl77: Lehet, hogy más lenne, mert itt nem elveszik a véred, hanem Te adod :) De értelek, velünk is volt olyan, aki nem tudott adni, de elkísért minket :P

Celtic 2016.08.09. 17:44:26

Meg a '90-es evekben volt olyan, hogy egy honapon belul ketszer is adtam vert (ket kulonboz fesztivalon, papiron tartottak nyilvan, ne derult ki)
Utobbi evekben nem engedtek adni magas vernyomas miatt, mostanaban ujra tudok - csak ido kellene ra :( Szigeten tudnek, ido is lenne, de mar tavaly se lattam a satort :( Ugy latszik, megszunt...

Kelly és a szexi dög 2016.08.09. 17:45:04

ha fizetnének érte, akkor sokkal többen adnának - elég visszás hozzáállás ingyen elvárni a véradást, közben pedig 25 éve lopják a TB kasszát...

SpontAnti 2016.08.09. 17:46:39

@Celtic: Azért az megterhelő lehetett, még ha nem is érezted. :) de egy hónap alatt 6 embert megmentettél :D nem is rossz

Celtic 2016.08.09. 19:50:12

@Kelly és a szexi dög: Ezen mar en is gondolkodtam....Anno munkahelyrol szabadsag jart erte (katonasagnal is). Ma meg en vehetek ki szabit, hogy tudjak vert adni...

Celtic 2016.08.09. 19:50:15

@SpontAnti: Huszoneves voltam, eszre sem vettem. Mondjuk, nem volt tudatos, _en_ ereztem magam jobban utana. Onzo modon mindig csak azert adtam vert, mert jobb volt utana 1-2 hetig a kozerzetem.

Meg a MAV-nal dolgozva megvolt a nagyjabol haromhavonta (rossz esetben felevente) a veradas. Aztan jott a magas vernyomas meg emberi munkahely, szoval par ev kihagyas utan most februarban voltam (miutan szabin voltam azon a heten, belefert ez is). Most Szigeten adnek - ha lenne Voroskeresztes sator. Nem tudom, lesz-e....tavaly nem volt.

Tökönrúgott Feleségek 2016.08.09. 19:50:18

Sört (az átlagos véradáson, tehát nem a reklámozott kampányszerűn) már kb. 10 éve nem adnak :(

Figyel Castro 2016.08.09. 21:21:27

En most magyon buszke vagyok magamra: Svajcban is verado lettem! Es gond nelkul kitoltottem a nemet kerdoivet es abszolvaltam a dokit, ami megvextra buszkeseg (meg van mit tanulnom nemetul, bar a passziv tudasom nagyobb). Sot, meg fel is kellett hivjam a verado allomast, mert pont egy hetre ra a fiamnak hoemelkedese lett, es ezt kertek.
süti beállítások módosítása