Egy olyan ember blogja, aki tudatosan kilép a komfortzónájából

SpontAnti elszabadul

Kirándulás a magyar kultúrában - a Szentendrei Skanzenben jártam

2016. augusztus 24. - SpontAnti

Úgy vettem észre, hogy a múzeumba járás viszonylag megosztja az embereket. Van fanatikus múzeumlátogató ismerősöm, valamint olyan is, aki abszolút nem kedveli a szabadidő eltöltésének ezt a formáját. A legtöbben talán azok vannak, akik például szívesen elnéznek a Picassora a Nemzeti Galériába, de a Hadtörténeti Múzeum már kevésbé érdekli őket. Vagy fordítva. Azt sem nehéz észrevenni, hogy bár Magyarországon szinte minden faluban talál az ember néprajzi múzeumot, ha betéved egybe, finoman szólva sem kell tolongásra számítania. Ezek a gondolatok tudat alatt kicsit bennem voltak, amikor a családdal együtt a Szentendrén található Skanzenbe látogattunk.

Szinte nyitásra értünk oda, a bejáratnál alig lézengett pár ember. A jegypénztárnál rögtön kaptunk váratlan kérdéseket, mint például a belépő mellett kérünk-e jegyet a Skanzen vonatra is. Kérünk, persze, miért is ne. Itt egyébként lehetőség nyílik például bicikli vagy roller bérlésre is, szóval ki-ki a neki tetsző módon barangolhatja be a területet.

Mindenesetre mi azonnal fel is szálhattunk az éppen induló Skanzen vonatra, ami kívülről és belülről sem egy Railjet hangulatát igyekezte hozni, a kis vonat a szó legszorosabb értelmében véve fapados volt. Volt "első osztály" is, ahol már párnázott ülések voltak, bár a szembefordított ülőhelyek között (lehet kis túlzással) volt vagy 30 cm hely a lábaknak, így nagyon nyújtózkodni sem lehetett, de elképzeltem azt, mennyivel kellemetlenebb lenne, ha még szembe is ülne valaki. Aztán elindultunk, komótos tempóban tettünk egy háromnegyed kört, ami lehetővé tette azt, hogy  kicsit áttekintsük, mit is fogunk látni az elkövetkező napban. A leszállásnál, a Skanzen egyik végéből kiindulva a jegyellenőr azzal búcsúzott, hogy itt találkozunk egy óra múlva. Hát, ez nem jött össze, részben mert a közvetlen környék látnivalóinak megtekintésével ennek a duplája alatt sem végeztünk, másrészt mert úgy döntöttünk, hogy inkább gyalog barangoljuk be a területet.

Szóval mit is láttunk? Egy 46 hektáros területen elterülő néprajzi múzeumot, ahol néhány lépést is nehéz megtenni anélkül, hogy valami látnivalóba ne botlana az ember. Az épületek  legtöbbször egy-egy tájegységen belül tömörülnek, egy tájegységen több udvart is magába foglal, bemutatva Magyarország egy-egy részének kultúráját a mindennapi élettől (étkezés, munka stb.) kezdve az ünneplés sajátosságain keresztül az építészetig minden vonalon. Mindezt igyekszik úgy tenni, hogy ne azt érezd, hogy egy múzeumban vagy, ahol megtekinted a magyar kultúra egy szeletét, hanem azt, hogy  szinte benne jársz. A bemutatás változatos módjainak köszönhetően ez többször sikerül is. A tájegységekből emlékeim szerint jelenleg hét van, ebből az első végigjárása nekünk úgy 2 óra lehetett. Itt eszméltünk rá, hogy egy kicsit fel is kell gyorsulnunk, mert ilyen tempóval a feléig sem jutunk el a területnek. Szóval láttunk malmot (vizi -és szélmalmot egyaránt), állatudvart a hagyományos magyar állattartás szereplőivel, szekérkiállítást, és volt több múzeum a múzemban élmény is, egy-egy kiállítás változatos témákkal. Ezen felül viszonylag sok embert, mind az ott dolgozókat, mind a látogatókat tekintve.

8-9 óra alatt nagyjából végigrohantunk a Skanzenen, végig érezve azt, hogy ez nem egy napos programnak van azért kitalálva. Ebben amúgy az is megerősített, hogy más napon visszajőve a belépőnk felmutatása ellenében legközelebb már olcsóbban jöhetünk be. Bőven van kétnapi látnivaló is a helyben, ha az ember lába kibírja az egész napos gyaloglást. Gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt élvezetes lehet a hely, a téma iránti érdeklődés szintje nyilván egyénfüggő, de a megvalósítás kellően profi ahhoz, hogy mindenki megtalálhassa a számára érdekes dolgokat benne. Ha néprajzi múzeumot keres az ember, a Szentendrei Skanzen valószínűleg egyike a legjobb választásoknak.

Program értékelés: 6/10

SpontaFaktor: 4/10

Ha tetszett a poszt, kövessetek facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2016.08.24. 16:02:34

Már hosszú ideje rajta van a listán. És akkor ezek szerint olyan mint az Ermitázs :P, válaszd ki, hogy mi érdekel, és kezdd ott, mert a dolog nem arra van kitalálva, hogy odamész és "végignézed".

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2016.08.27. 20:50:28

vicces, pont most voltam én is, a market részt néztük meg, egyik házban volt egy videó a mesterségről, meg lehet nézni, de nem most tegyük, mert húsz perces, és nem várja meg az idegenvezető